zamknij

Wiadomości

Nie ścieżki rowerowe, a drogi dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów. To efekty Budżetu Obywatelskiego 2014

2015-03-11, Autor: Wioleta Kurzydem
Tydzień temu poznaliśmy zwycięski projekt drugiej edycji Budżetu Obywatelskiego w Żorach. Mieszkańcy, którzy wzięli udział w głosowaniu, a było ich zaledwie 354 osoby, w większości opowiedzieli się za kontynuacją rozbudowy systemu ścieżek rowerowych w mieście. W tym momencie zaczęły pojawiać się pytania o pierwszą edycję i efekty działań.

Reklama

Kiedy w styczniu 2014 roku ogłoszono wyniki pierwszej, historycznej, edycji Budżetu Obywatelskiego w naszym mieście reakcje mieszkańców, a przede wszystkim entuzjastów jednośladów były pozytywne. Okazało się bowiem, że istnieje realna szansa na to, by w Żorach wytyczono szlaki rowerowe, a przede wszystkim uporządkowano temat, w ocenie wielu, zaniedbany od lat.

W początkowej fazie realizacji inwestycji oraz przed jej rozpoczęciem urzędnicy szumnie ogłaszali, że teraz Żory będą jak Amsterdam, który słynie z ogromnej liczby rowerów i znakomitej infrastruktury rowerowej. Niestety, podczas głosowania poznaliśmy tylko ogólny zarys projektu, który nie został przybliżony w trakcie jego realizacji. Nie wiedzieliśmy więc, na co konkretnie 500 tys. złotych zostanie przeznaczone. Szczegółów i sprawozdania z kolejnych etapów przedsięwzięcia zabrakło również na stronie internetowej żorskiego magistratu. Próżno szukać tam też rozliczenia z zakończonej pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego. Nie dziwią więc zeszłotygodniowe reakcje żorzan, którzy po ogłoszeniu wyników drugiej edycji najczęściej pytali „A co właściwie udało się zrobić rok temu?” lub „Gdzie znajdziemy te ścieżki?”.

W styczniu poprosiliśmy Biuro Promocji, Kultury i Sportu o podsumowanie inwestycji, które powstały w ramach zeszłorocznego budżetu partycypacyjnego. Dowiedzieliśmy się, że już w tamtym czasie prace zostały zakończone. Co udało się zrobić? Urzędnicy podsumowali to następująco:

W ramach przetargu na „Budowę ścieżek rowerowych” wykonano:

1. Remont odcinka chodnika przy ul. Mikołowskiej od ul. Dębowej do ul. Bocznej – długości 528 m, szerokości 2,0 m – nawierzchnia asfaltowa wraz z oznakowaniem „Droga dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów”.

2. Remont odcinka chodnika przy ul. Bocznej od ul. Brzozowej do ul. Gichta – długości 367 m, szerokości 2,0 m – nawierzchnia asfaltowa wraz z oznakowaniem „Droga dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów”.

3. Remont odcinka chodnika przy ul. Folwareckiej od Skateparku do targowiska – długości 271 m, szerokości 2,0 m – nawierzchnia asfaltowa wraz z oznakowaniem „Droga dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów”.

4. Wykonanie prac związanych z dostosowaniem przejść dla pieszych dla ruchu rowerowego:
- ul. Dworcowa ( przejazd kolejowy) wykonanie poszerzenia chodnika z kostki betonowej oraz wykonanie przejazdu dla rowerzystów przez ul. Fabryczną oraz Kolejową;
- ul. Dolne Przedmieście poszerzenie chodnika z kostki betonowej oraz wykonanie przejazdu dla rowerzystów przez ul. Dolne Przedmieście oraz ul. Powstańców;
- ul. Boczna – Brzozowa poszerzenie chodnika z kostki betonowej oraz wykonanie przejazdu dla rowerzystów;
- Al. Zjednoczonej Europy – poszerzenie przejścia dla pieszych w ciągu Traktu Piastowskiego z os. Pawlikowskiego na os. Powstańców Śl. – wykonanie przejazdu dla rowerzystów;
- ul. Dąbrowskiego przejście dla pieszych w rejonie traktu Piastowskiego – wykonanie przejazdu dla rowerzystów z dostosowaniem sygnalizacji świetlnej;
- Trakt Piastowski – połączenie ścieżki rowerowej w os. Ks. Władysława ze ścieżką w ciągu ul. Boryńskiej.

5. Doposażenie w rejonie ścieżek rowerowych w dwie samoobsługowe stacje naprawcze dla rowerzystów oraz 15 szt. stojaków rowerowych.

O podobne rozliczenie z realizacji projektu poprosił też prezydenta Waldemara Sochę radny Wojciech Maroszek (PO) składając w tym celu interpelację. Niedawno opublikowano treść odpowiedzi. Prezydent zaznaczył, że – […] Chodnik wzdłuż ul. Folwareckiej, ul. Mikołowskiej i ul. Bocznej nie jest drogą dla pieszych i rowerów, lecz drogą dla pieszych z możliwością ruchu rowerzystów. Przyjęta szerokość 2,0 m jest minimalną szerokością, jaką powinien posiadać chodnik zgodnie z „Warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie”, natomiast wybudowanie drogi dla rowerów oraz pieszych wymagałoby zwiększenia szerokości nawierzchni chodnika do wymiarów 3,0 m bądź nawet 4,0 m, co nie było technicznie możliwe, gdyż chodniki wpisywane zostały w istniejącą infrastrukturę drogową i nie można było zawężać szerokości dróg. Przyjęcie zastosowanego rozwiązania tj. 2,0 m wynika z zależności, iż ruch pieszych na przedmiotowym ciągu pieszym jest nie większy jak 50 osób na godzinę, co pozwala na dopuszczenie ruchu rowerów wraz z pieszymi, przy czym piesi mają pierwszeństwo przed rowerzystami – napisał Waldemar Socha.

Okazuje się więc, że w ramach zadania uzyskaliśmy w mieście 1,3 km ciągów rowerowych, a koszt realizacji pierwszej edycji budżetu partycypacyjnego wyniósł dokładnie 686 851,51 zł.

Waldemar Socha w odpowiedzi na interpelację W. Maroszka zaznacza też, że w 2014 roku, w ramach innych inwestycji, wykonano modernizację nawierzchni chodników w celu uzyskania chodnika i ścieżki rowerowej. Gdzie dokładnie? Pierwszy remont dotyczył pasażu dla pieszych na osiedlu Pawlikowskiego (długość 80 m, szerokość 4,6 m) za blisko 34 tys. zł, a drugi remont objął chodnik wzdłuż ul. Dąbrowskiego od bloku nr 9 do bloku nr 2 na osiedlu Księcia Władysława (długość 210 m, szerokość 4,0 m) za 98 tys. złotych. Łącznie dało to sumę 818,5 tys. zł.

Co sądzicie o wykonaniu pierwszego Budżetu Obywatelskiego w Żorach? My możemy Was zapewnić, że do realizacji inwestycji wybranej w drugiej edycji Budżetu Obywatelskiego będziemy wracać i informować Was o kolejnych jej etapach.


Dodajmy, że niedawno o żorskim budżecie partycypacyjnym rozmawialiśmy z twórcami inicjatywy „Taki mamy plan”, którzy dość surowo ocenili działania władz miasta w tym zakresie. Więcej przeczytacie >tutaj.

Oceń publikację: + 1 + 7 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~ 2015-03-11
    13:34:15

    11 0

    A proszę, Droga Redakcjo udokumentować obrazowo połączenie Traktu Piastowskiego z Boryńską :)

  • ~munitalp 2015-03-11
    17:59:02

    16 0

    500 tysięcy zostanie wydane na..... (UWAGA) znaki C13 + C16 :P (pozioma podziałka). - Gratulacje... w/g mnie powinni wydzielić osobno drogę dla rowerów jak i drogi dla pieszych...
    Również proszę redakcję o dokumentację połączenia o którym wspomniał @Piotr Cymbor

  • ~gestskoczka 2015-03-11
    18:23:44

    16 0

    Myślę że w Żorach potrzebny jest projekt ścieżek rowerowych, wydzielonych od ruchu samochodowego i ruchu pieszych. A potem sukcesywnie, rok po roku w miarę posiadanych pieniędzy realizować go. Uważam, że chodnik o szerokości 2 metry nie jest miejscem do jazdy na rowerze. Nie znam uwarunkowań projektowych dla ścieżek rowerowych, ale myślę że ścieżka dla rowerów dwukierunkowa powinna mieć minimum 2 m szerokości. W Jaworznie projektują velostradę o dwóch pasach ruchu oddzielonych od siebie, po 2,25 m każdy. Przykro mi, że jako mieszkaniec Żor nie wziąłem udziału w głosowaniu nad Budżetem Obywatelskim, ale to nie były projekty a jakieś mało sprecyzowane propozycję, więc po raz drugi nie dane mi było głosować. Przed dokonaniem wyboru powinienem się zapoznać z projektami i świadomie dokonać wyboru.

  • ~burass 2015-03-12
    16:55:29

    11 0

    Tak to jest jak za planowanie ścieżek rowerowych biorą się osoby, które na rowerze jeżdżą od święta lub wcale. Niemal 700 tysięcy złotych przehulane w brawurowy sposób. I ani to z pożytkiem dla rowerzystów, ani dla pieszych. Ale co tam, Pan Wszechwiędzący/Złotousty wie lepiej.

  • ~musicradar 2015-03-14
    14:56:30

    1 0

    Żory nie popisały się z budżetem obywatelskim.
    Opisy projektów lakoniczne, bez szczegółów, zrobione na kolenie na odwal się.

    Miasto kompletnie olało promocje tej inicjatywy, na stronie miasta,która jest jak flash śmietnik był odnośnik na którejś z kolei pod-stronie.
    Nikt poza czytelnikami portali informacyjnych jak ten, nie wiedział nawet o tej inicjatywie wiec jak mieli na nią głosować.

    i na dodatek "Próżno szukać tam też rozliczenia z zakończonej pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego".

    w każdym mieście Budżet Obywatelski jest bardzo popularny, bo to są pieniądze na to co potrzebują mieszkańcy.
    Ich głos sie liczy, nie stsos wniosków i znajomości w UM.
    U nas zrobili z tej ważnej inicjatywy zapchaj dziure do kasy UM i urzędników.
    Pewnie dostali za to 13tki, i opłacili 15tki, które tańczyły dla prezydenta na biurku.Wstyd!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuZory.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuZory.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuZory.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 38